söndag 2 oktober 2011

Sprits kursen

Igår var jag på min första kurs på Tårtdecor!
Att tårtdecor ligger här i kungälv är en väldig fördel, oh de blir väldigt DYRT :)
Men det är de ju så kloart värt, älskar verkligen att baka och dekorera tårtor!!!
Så igår börjjade kursen klockan halv tio, när jag kom dit var jag nästan  först och tog en bra plats lånt fram :)
Sen gick jag till butiken för att inhandla dom saker an beövde för kursen.
Det var ett litet spritts sätt med 4 sprittsar lite påsar och andra tillbehör, behövde även innhandla overhed plats för att spritsa på. Sen var de bara att vänta tills alla andra kom så vi kunde sätta igång.

Kursen startade med att vi fick titta på när kursledare Paula gjorde en tårtbotten och vi fick även ett bra recept på detta så de blir till att prova d nästa gång det blir tårta.
Sen efter det fick vi börja göra iordning våran kristyr som vi sen skulle sprittsa med


Kristyren bestod av 2st äggvitor som stått frame öveer natten och ca 600gram flrsocker utan stärkelse som finns att köpa på tårtdecor, men även 2 tsk citronsaft.
FY och blä för att vispa ihop detta för hand, fick en blåsa på fingret och tjejen mitt emot mig fick 2 blåsor, då vispar man på bra, tungt var det iaf. Men bra blev de sen också =)

 Så här såg det ut med den färgade kristyren som var färdig i spritspåsarna och med koppling och tyll på.
Den gröna för blad, den lila för blommor och den gula fö prcken i blomman =)

Så här blev övningen på bladen.

Så här såg dom färdiga övningsblommorna ut.

För att vara första gången jag spritsar blommor och annat så är jag jag faktiskt ganska nöjd.


Det sista vi fick göra var att lära oss att annvända våra nya tekniker genom att sprittsa en krans med galler, såg väldigt svårt ut men de visade sig att vara ganska enkelt och framförallt super roligt, dock fick man ont i handen av allt eviga tryckande :)
På denna bilden har jag gjort färdigt gallret och bommorna och försöka nu att  få till bladen så snyggt som möjligt :)
Love / J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar