söndag 2 oktober 2011

Tårta i skål

Tårta kan man kan göra i många olika former och storlekar, igår på kursen fick ja det bekräftat att det absolut bästa om man ska ha en hög tårta är att bygga den i formen man bakade anslaget i.
Men idag levererade jag en tårta som skulle ha en rund form som en jordglob.
Därför valde jag  att göra den i en rundad form och de blev denna röda skål, hade tyvärr ingen anna som var i samma storlek som sg lite roligare ut.
Hur man gör detta är att man börjar klä skålen med platsfole så de täcker hela skålen och även lite utanför..


Efter att du täckt skålen lägger du i den första biten, toppen av kakan och tycker ner och formar den så den passar fint längst väggarna på skålen utan att bula in något. Sen tar du den valfria fyllningen och lägger på första lagret.
Efter det lägger du på mitten lagreta kakan och trcker till.

På dett alagret skulle jag ha en nogat fyllning och valde att förstärka smaken något genom att lägga på lite hyvlad nogat innan jag täcker med nogatkrämen.

Sen la jag på fluffet och bredde  ut det jämt över hela tårtan.

Sen lägger jag på den sista biten som är botten och plattar till ordentligt så att fyllning och kakan täcker hela bunken ordentligt så att den anntar de runda formen, sen täckerjag den med mer platsfolie och ställer in den i kylen över natten.

Dagen efter tog jag ut och skällpte upp den på den brickan den ska stå på.
Sen tog jag fram enkelt choklad smörkräm frn frysen och spacklade tårtan med.
Att frysa smörkräm är super bra, en satts räcker offtast till 2 st tårtor så att frysa in helften och ta fram de den dagen man behöver är super enkelt.
Skulle man ha glömmt att ta fram den i tid som jag gjorde kan man bara tina den lite snabbt i micron innan och röra om ordentligt i den så att den blir mjuk och jämn.
Lägg även märke till att på denna bilden har jag lagt smörpapper mellan brickan och tårtan, jag sticker in de bara lite grann under tårtan och låter den sitta där meddans jag spacklar tårtan med smärkrämen.
Varför jag gör detta är för att kunna kladda hur mycket ja vill utan att brickan blir kladdig, ibland slarvar man ju faktiskt och då blir de väldigt kladdigt utan att det är meningen.

Sen är det väldigt enkelt att ta bort smörpapperet genom att försiktitgt dra med en kniv längst ner runt kanten så att smörkrämen lossnar från papperet. sen är det bara att försiktigt dra bort, och skulle det vara så att det sitter fast iaf så är det bara att försiktigt hålla emot med en ren kniv och sen dra bort.


Love / J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar