måndag 13 juni 2011

Golftårta

Som jag skrev i ett tidgare inlägg skulle jag göra en tårta till min morfar som fyllde 70 år, det blev en liten golftårta som jag är ganska nöjd med. Enkel men får endå fram sitt budskap, genom att vi skulle åka 25 mil med tårtan och dessutom i varmt väder så var den ju tvungen att vara ganska så enkel.
Hade tur som fick plats med tårtlådan i min frysväska med kylklampar i, de gjorde att tårtan höll sig jättefin hela vägen.

70 är gjort  i sugarpast som jag tryckt ut i en "pärlbandsutstickare" och sedan med baksidan av en pensel har jag tryckt in små "gropar" så att varje pärla istället ska se ut som en golfboll, blev faktiskt ganska bra =)

sen gjorde jag en green, heter de så? Iaf så gjorde jag en sån och la på så den åkte ner på sidan också.
För att de hela skulle bli lite roligare och mer verkligt gjorde jag hål med en pensel och satte ner en flagga och boll.

Bollen blev större en hålet men de gjorde inte så mycket :)
På flaggan så skrev ja också nr 70.

golfbagen och klubban gjordes i svart decorfondant och klubban målades efter med ätbar silverfärg.

För skoj skull gjorde jag även ett ! i form utav en golfpegg och golfboll!


Genom att allt ska vara ätbart och att de annars kan bli ganska svårt att få något smalt att stå på en tårta så gjorde jag så att jag trädde i ett okokat spaghetti stå genom sp´n och formade sen flaggan efter de.
Sen var de bara att sticka ner flaggan i tårtan och den stod där den stod.

Gjorde även "golfbollsband" runt hela tårtan och decorerade med lite vita blommor ocvh gröna blad.


Tårtan var gjorde med chokladbotten (vanligt tårtbottenrecept)
Päronmous
70% chokladmouus, tyckte den blev lite för besk så sötade med flor och strösocker.
spacklade med enkel chokladsmörkräm
och täckt med sugarpasta!

Tårtan fick helt klart godkänt i smaken med skulle kalla den mer för en vuxentårta mer en för barn även om barnen också åt och tyckte den var god.

Golftårta var ganska enkelt och roligt att göra.


Love / J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar