måndag 13 juni 2011

Macarons

Gjorde för ett tag sen ett försök att baka lite macarons, annvände mig utav Lelias recept och tänkte att jag är väldigt noga med allt så kan de inte gå fel.
stod i många timmar med bara själva malningn av mandlarna och så där.. men de hjälpte tydligen inte iaf, men genom att jag fotade lite och man lär av sina misstag så tänkte jag att jag lägger upp lite bilder iaf.
Jag gjordebåde choklad och hallon/jordgubbs smak... vi kommer mer till de sen.

Först så hade jag ju skållat mina mandlar för att skala dom och de har jag aldrig gjort förr, den bilden ligger på mobilen så lägger upp den sen,´men sjutton va roligt de va att skålla mandlar och skala =) *vill göra mer*
För att sedan malamandeln så annvände jag min mal/kvar eller vad säger man, fick den iaf i en låda md lite annat av min gamelfarmor Verna, gammal och seg men den fungerar iaf =)
Tog väl sisådär en halvtimme minst att mala allt =) 150gram.

Sen skulle de siktas ner i en bunke tillsammans med florsockrer och sen siktas ner igen i äggsmeten som jag visppat upp, detta siktanhde tog nog ett par timmar, eller iaf 1, men de va de värt, de vaju lite roligt de me =)

Sen färgade man chokladen med lite kakao och dom röda med lite karamell färg.

Sen har jag på något sett slarvat bort mina sprittspåsar så fick hälla upp med sked så dom blev inte helrunda men jag tänkeatt de får duga endå, de var juförsta gången. =)

Sen var de de där med smörkrämen, den röda macaronsen skulle ju vara med smörkräm smaksatt med sylt, jag hade ingen sylt hemma. De jag däremot hade var torkade jordgubbar och hallon från ett
kellogs special K paket, jag tycket inte om när de blir för mkt röda bär så har petat ut dom och sparat för jag tänkte att nått kan man ju ha dom till. Så jag tog fram min gamla malsak och rev ner dom torkade bären och blandade de med smärkrämen, och jag måste säga att de blev riktigt lyckat faktiskt...

Men sen när dom hade kommit ut ugnen blev jag besviken, dom blev inte alls så tjocka och fina som dom ska vara utan blev nästan bara ett tunt tunt skal, mentack och lov så smakade de ju gott iaf. men som ni ser så blev dom inte allt för vackra utan jag får göra lite nya försök.
Ska väl säga att detta heller inte vr dom snyggaste men sambon skulle ta md sig dom till jobbet så att vi inte åt upp alla själva och då glömde jag av att knäppa kort innan så fick ta på dom som var kvar sen.

Receptet hittade jag på recept.nu


Love / J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar