torsdag 23 juni 2011

Banan och chokladkaka


Igår gjorde jag min första 2plans tårta, dom bildrna ligger på kameran så dom kommer upp lite senare.
Men när jag gjorde den tårtan annvände jag en chokladganash att spackla tårtan med istället för smörkräm som jag brukar annvända, annvände mig utav ett ganska stort recept på 800g choklad och 4 dl grädde, de innebar ju att de blev lite över. Städa i ordning i köket idag och kom på att jag hade 2 stora övermogna bananer, och vad gör man med sånna? Jo, banankaka! Har sedan ett tag velat gjort en banan och chokladkaka som jag fått på recept från min recept premeration från "hembakat". Så de kunde inte blivit mycket bättre tillfälle med överbliven ganash som glasyr och väldigt mogna bananer hemma =)

Receptet är,
200g smör.
2,5 dl rörsocker,
1 tsk vaniljsocker,
1msk kakao,
5 dl mjöl,
3tsk bakpulver,
3st ägg,
2-4 bananer,
250g mjölkchoklad,
½ dl mjölk

Gör så här: Börja med att sätta ugnen på 200grader. Blanda sedan smör, rörsocker, vaniljsocker och kakao luftigt och poröst.
Blanda sedan mjöl och bakpulver i en separat bunke.
Blanda i ett ägg i taget i smör blandningen.
Mosa banan och och hacka chokladen i lite större bitar och blanda med varandra.
Häll sedan i bananmose i smörblandningen och häll sedan i mjölken.
Avsluta sedan med att röra ner mjölblandningen.

Smöra och bröa en form som är ca 20*30cm och häll i smeten.
grädda i mitten utav ugnen i ca 30 minuter.

Sen hade jag färdig ganash, annars kan man värma upp 1 dl grädde och blanda med 200gram finhackad choklad tills de smält ihop och sen hälla över på kakan.

Sen kan man antingen som jag ha på lite strössel (jag hade bananströssel) eller lite florsocker.
Serveras gärna med lite nyvispad grädde :)

Tack för idag, senare kommer tårtbilderna frn igår.

Love/J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar