tisdag 22 mars 2011

Söndags frukost

Vad är egentligen mysigare en en söndags morgon med nybakade scones, nybryggt kaffe och sin älskling till bordet? Kanske samma fras om en månad eller två då man faktiskt kan avnjuta den i solen?
det jag ville få fram är ju att det är så himla enkelt att slänga ihop ett par scones och de blir ju sååå gott!
Måste försöka lova mig själv att göra de nu minst en gång per helg :)
Receptet på dessa har jag hitta i min "Hembakat" samling.

Har halverat receptet för att de ska passa bättretill 2 personer, detta är även ett väldigt enkelt grundrecept, man kan alltid göra dom smaksatta eller nyttigare.

4dl Mjöl
½tsk Salt
2½tsk Bakpulver
50g Smör
2dl Mjölk

Gör så här.
Sätt ugnen på 250 grader.
Börja med att blanda i dom torra ingridienserna i en skål (mjöl, salt och bakpulver).
Blanda sedan i smöret i små "tårningar" så det blir lättare att blanda ihop allt sen.
Häll sedan på mjölken och blanda snabbt ihop till en deg.
Dela degen i 2 bitar, gör dom till små någorlunda jämna bullar och lägg dom på en plåt med bakpapper på.
Gör ett kors i mitten av bullarna. Här kan man även om man vill strö över lite flingsalt för utseendet och smakens skull.
Ställ i sconesen i ugnen i 12 minuter.
Låt bullarna svalna något innan du skär upp dom och serverar.

Hoppas fler gör som jag och njuter utav färskt bröd en söndagsmorgon =)

Love / J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar