onsdag 6 april 2011

Att göra Acne Tårta med SP

Utsidan utav Acne tårtan bestod utav vit sugarpasta med vaniljsmak som jag färgat rosa med "food color", en lite fastare färg som är anpassad att annvändas till sp och annan dekor pasta. Denna färg påminner lite om sylt i konsistensen. Jag brukar annars annvända vanlig "hushållsfärg" när jag ska göra små modelleringar/blommor mn när ag ska täcka en hel tårta tycker jag om denna färg. Vet inte riktigt varför men tycker det blir bäst. Shopping stället för dessa tillbehör var tårtdecor i kungälv.
Bokstäverna gjorde jag utav svart dekorfondant , det var de enda riktigt svarta jag fått tag på, har köpt svart pasta färg också för att färga själv, men de har en förmåga att inte riktigt bli riktigt svart.
Denna dekorfondant har en förmåga att stelna väldigt snabbt och bli hård, inte som sugarpastans om man kan leka med i timmar nästan utan att den stelnar så. Så det är båd posetift och negatift samtidigt, man får ju helt enkelt anpassa till efter vad man ska göra, någor so går fort, eller något som tar längre tid. Bokstäverna var det dock kanon att göra i detta då dom skulle stelna lite mer och kunna limmas fast enkelt med lite äggvita på sugarpstan innan jag reste väggarna emot tårtan.


Här har jag skurit ut bokstäverna efter pappersmall, väldigt pilligt, speciellt när jag vill ha fina kanter som inte sticker ju efter snevridet knivblad. Här har jag inte limmat fast bokstäverna ennu utan bara provar ut vart dom ska sitta, har tidigare med pappersformen provat ut så att storleken var bra.
Limmade fast dom gjorde jag enkelt med äggvita vilket gjorde att de höll riktigt bra!

Sidorna på min shoppingpåse ville jag ju ha formade som en påse, detta gjorde jag med hjälp av ögonmått och penselns baksida. Skulle egentligen ha skurit ut på tårtans kortsidor s att påsen gick lite innåtockså och de inte bara såg ut som de, men tdsbristen gjorde att jag glömde av detta. Men det blev ju bra endå.

Annvände 2 paket utav sp´n för att vara säker på att det verkligen skulle räcka.
Hade fått tipset att göra dom lite tjockare för att lättare stå upp men att jag gjorde dom tunnare endå för jag tyckte sidorna kändes tunga annars.

Så här ser de ut innan jag har färgat sp´n, har tagit ut dom två paketen ur plasten och knädat ihop lite en klump.
 Har sen tagit tandpetare att ta upp och ha på färgen med, på de viset får jag så mycket färg jag vill ha.

Här har jag fått lägga på mer färg 2 ggr och är entlige nöjd, jag vet ju också att färgen smälter in och mörknar något när den fått vila lite grann.

Sen kom jag till den roliga biten då jg skulle kavla ut sp´n, fick här chansen också att anndvända min nya kavel. Är väldigt nöjd med kaveln så länge de e smaare bitar man ska kavla ut. Längst ut på kaveln är det nämligen en skarv som annars syns ner i sp´n om man trycker till lite hårda, ett litet minus men annars helt underbar. Annvände majssterkelse att kavla ut pastan med denna gången vilket jag alltid kommer göra i framtiden, riktigt bra om man annvänder mkt, men man måste ju borsta av lite överflöd sen så jag måse köpa en ny MJUK pensel till detta då dom jag har lämnar märken.

Men min slutsumering blir att det gick bra, jag har mycket kvar att lära och många olika sett att prova innan jag kommer att hita mitt favorit sätt i alla olika kategorier.
Gud vad jag är sugen att baka nu, kollat bloggar och skrivit hela morgon...
Nu ska jag däremot ta en liten sväng till Tårtdecor butiken för att shoppa lite sp och annat för att hjälpa en vännnina med en tårta i morgon.




Love / J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar