tisdag 5 april 2011

Stor Tårtbotten

Att göra egen tårtbotten är för mig självklart. det blir mkt godare och det är så himla enkelt. speciellt med detta lika delar receptet jag pratat om tidigare.
I detta fall annvände jag mig utav 10 st ägg!
Fick ta 2 glas till varje ingridiens annars hade de itne fått plats.

Så här gör man stor lika delar tårtbotten:
Ta 10st ägg och häll ner i 2 st glas (eller 1 om du har 3 lika stora "jätte" glas)
Häll i precis lika mycket socker och mjöl i 4 andra lika stora glas.
Det ska alltså vara exakt lika mycket mjöl och socker som ägg, titta på bilden så ser ni hur jag menar om jag skriver otydligt.
Till denna sattsen ska det sedan också vara 3tsk vaniljsocker och 3tsk bakpullver.
Börja sedan med att vispa upp ägg och socker riktigt pösigt, ca 15 minuter, så att annvända en bakbaskin är att föredra, till denna måste man dock ha en stor sådan insåg jag.
När nu ägg och socker vispas pösigt kan du blanda dom torra ingridienserna i en sparat skål så dom blir riktgt blandade och häll sedan i mjölblandningen när ägg och socker är pösigt.
Blanda försiktigt till jämn smet och häll upp i en smord form.
Instruktioner för hur denna gjordes följer med bilder nedanför.
Sedan gräddade jag den i nedre delen utav ugnen på 175 grader i ca 45 minuter.


Jag Ville ha en hög kvadratisk tårtbotten för att kunna skära ut riktigt och göra den form jag ville ha.
Därför gjorde jag denna mall utav dubbelvikt bakplåtspapper som jag häfftade ihop i överkant för att tårtan skulle ha möjlighet att växa även på höjden.
Hade ju tyvärr ingen braugnsform till detta så jag tog den jag hade och testade. Botten smorde jag med smör och mjölade lätt för att den lätt skulle lossna.

Som jag skrev tidigare, ett måste att ha en stor matbredare eller köksmaskin om man ska göra en sån här stor satts, den fick knappt platts i min endå relatift stora blandare.

När smeten sen var blandad hällde jag över den i min form försiktigt för att försöka och inte förstöraformen.

Gick som ni ser inte så bra som jag ville. Smeten rann ner under pappersformen och ut i hörnorna på plåten.

Men den växte iaf och blev stor och fin, dock blev ju inte formen så kantig som jag ville men det går ju alltid att fixa till med en kniv.

Som sagt , kanterna blev lite skeva.

Men skar bort dom kanterna och la i en bunke helt utan gråt, kom ju nämligen på att detta blev ett utmärkt tillfälle att testa på och göra "cake pops" genom att jag även hade lite philadelphia i kylen.
Recept på dessa kommer snart.

När jag skurit bort dom fula kanterna och bara den raka kakan kvar tänkte jag att jag sklle testa ett tips jag sett på några bloggar tidigare, att frysa in den en stund innan jag delar den, den ska tydligen smula mindre och vara lättare att skärna då.
Nu har jag ju redan gjort denna tårtan klar och testat på detta och det var inget jag älskade, tycker de funkar lika bra utan att frysa, kanske frös jag inte tillräckligt många timmar, jag vet inte. Men testat det nu iaf. kanske gör det igen, kanske inte :)




Love / J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar