tisdag 5 april 2011

Nutella Cake Pops


Cake Pops kan man säkert göra på 1000 olika sätt och framförallt helt utan grundligt recept, ja lite fingertopp känsla måste man nog ha iaf men har man de är de bara att leka sig fram.
Men det jag hade till dessa var iaf en liten bunke med överblivna kanter från tårtbotten jag gjorde tidigare.
Vissa av kanterna var lite hårdare pga gräddningen men det gör ingenting heller då man blandar de me "mjuka" ingridienser som gör att allt smälter ihop.

Ingridienser:
tårtbotten
100g philadelphia
2 stora matskedar Nutellakräm

200g choklad och strössel till garnering.

 Gör så här
Börja med att ha smula sönder tårtbotten bitarna i köksmakinen.
 Blanda ner philadelpihanosten i smuloprna.
Smaksätt med nutellakrämen och blanda ett tag tills allt blandats och blivit en mjuk och finkorning smet.
Rulla till små bollar och lägg på smörpapper och låt stelna något i kylen.
Tag sedan fram 200g valfri choklad och smält över vattenbad.
Plocka fram "bollarna" ur kylen och häll upp stössel i låga glas.
Sätt bollarna på klubb-pinnar eller grillpinnar, doppa ner dom i den smälta chokladen och låt dom rinna av något innan du doppar eller ströt över strössel.
Låt sedan stelna i ex ett glas med strösocker.
Förvara gärna i kylen.


Smeten är färdig, testade att setta bollarna direkt på pinnarna men dom vill om man inte var riktigt försiktig åka ner på pinnen. 

Så jag beslutade att det var lättast att lägga dom på smörpapper och låta dom stelna lite, då skulle de nog gå lättare sen.

Nu när dom var kyllda plaserade jag dom på pinnar och doppade i chokladen.

Sen testade jag att doppa dom i strösslet men insåg snabbt att jag tyckte att det blev lite för mycket strössel, ville hellre att ett mer utspritt resultat. Så jag strödde istället över lite i taget med fingrarna och fick det där jag ville ha de.

Så här såg dom ut när dom var helt klara, och dessutom var dom väldigt goda.
Sånna blir det fler utav, men nästa gång ska jag färga vit choklad och göra dom rosa och blå istället :)
Och kanske med lite andra smaker också.

Love / J

1 kommentar:

  1. Hej!

    Jag hittade din blogg när jag sökte på ordet "Nutella". Vi är några studenter som håller på med ett arbete gällande frukostvanor och Nutella. Vi skulle verkligen uppskatta om du ville svara på några frågor. Vi kommer att lotta ut 4 biobiljetter till en av personerna som svarar.

    Använd länken nedan för att delta!
    http://www.kwiksurveys.com/?s=NJMLGK_d81b3fc9


    Tusen tack på förhand!

    SvaraRadera